Vierdaagse puzzeltocht april2018

Zo´n 35 NCA-leden hadden zich aangemeld voor deze 4-daagse tocht naar het
onzekere. Helaas werden Trudie en Rob Jongenburger door de griep geveld,
waardoor ze ons niet konden vergezellen.
Vijf auto´s vertrokken vanaf Carrefour. Om de 10 minuten mochten we starten en
kregen de routebeschrijving. Langs binnenwegen werden we naar de eerste
koffiestop geleid, waar Johan en Els ons opwachtten. Daar voegden de resterende 4
equipes zich bij ons en opnieuw bleef het doel van de reis een verrassing.
Een mooie rit volgde via de provincies Murcia en Albacete tot Castilla la Mancha.
Vooral het laatste deel van de route was prachtig met nog hier en daar een
bloesemboom. Wie geluk had zag ook de nodige herten rennen of grazen.
De routebeschrijving was zo duidelijk dat iedereen foutloos bij het ecohotel, gelegen
aan het Embalse del Cenajo, aankwam. Wat knap van Mieke om een zó verscholen
hotel voor ons te vinden!
Na een hartelijk welkom door Mieke en Kees zocht ieder zijn kamer op. De meest fit-geachte NCA-ers
kregen de 2e  etage, wat wel betekende 67 treden met een koffer sjouwen! Maar de overzijde had
kamers gelijkvloers en iedereen kon genieten van de stilte.
In de namiddag genoten we op het bordes –wat juist groot genoeg was voor ons gezelschap- van een drankje in een
aangenaam zonnetje. Om 6 uur werd er officieel door Peter een toost uitgebracht op de komende gezellige dagen.
Het speciaal voor de Nederlanders vervroegde tijdstip van de avondmaaltijd was zelfs voor veel “Spaanse” NCA-ers
aan de late kant, zodat er aangevallen werd op de 3 heerlijke voorgerechten. Maar ook het smakelijke hoofdgerecht
kreeg alle eer. Ook de dorstige kelen werden gelaafd waardoor de decibellen gestadig stegen.
Al met al een prima maaltijd in een goede sfeer.

In afwijking van de traditie werd de puzzelrit op de 2e  dag verreden. Dit omdat er op woensdag markt is in het te
bezoeken dorpje. Met een invasie + parkeren van 9 NCA auto´s zou dat tot chaos leiden.
Achteraf een prima wissel, want de lucht trok al snel dicht en het werd koud. Prima voor een autotochtje.

Ha, de derde dag begon met een blauwe lucht, al was er met vlagen een koude wind.
Na het ontbijt bleek niet iedereen op de hoogte van het vervroegde tijdstip van de wandeltocht.
Na enig gebonk op de deuren kon dan toch samen vertrokken worden.
Eén echtpaar verkoos zelfstandig een rit te maken en belandde uiteindelijk in Murcia, waar ze een fijne dag doorbrachten.
Drie dames, vergezeld van een echtpaar, bezochten per auto het interessante
stadje Caravaca. Zij hadden enorme lol met “Sheik Jacko”.
Twee dames zochten de rust van het hotel en genoten van de stilte. Zo besteedde ieder de dag naar eigen wens.
De wandelaars trokken er in 2 groepen op uit. De groep met berggeiten startten al bij het hotel.
De paso a paso groep werd –heel luxe- eerst met de auto naar een plateau gereden.
Vandaar volgde gezamenlijk een prachtige wandeling.
In het bijzonder heldere water van het stuwmeer zwommen vissen van wel 50 cm. Zwermen zwaluwen vlogen over
het water en ons hoofd. Diverse keren werden we verrast door herten. Bovenop de rotsen hielden zij ons
nauwlettend in de gaten.
Het was weliswaar niet een gebied met veel bloemen, maar prachtige citroengele orchideeën stonden solitair hier
en daar op de kalkrotsen.
Die hoog boven ons uittorenende rotsen leken wel verticaal afgezaagd, waardoor vele schakeringen wit in laagjes te
zien was. Indrukwekkend!
En als er dan ook nog een roofvogel rondcirkelt tegen een strakblauwe lucht lijkt het wel een ansichtkaart.
Rond 12 uur splitsten de twee groepen en aanvaardden de ontspannen genieters de terugtocht.
De anderen stortten zich in het ongewisse, want niemand wist wat er achter de volgende bocht zou opdoemen.
Nou, dat bleek al gauw een smal pad tussen “wadi´s” dat doodliep.
Dan maar even een eerste pauze. Dat werd een staande hap van je lunchpakket. Maar Peter maande ons nog niet
alles op te eten, want de picknick zou in HET PARK zijn.
Twee supersnelle lopers gingen dus zonder omkijken in hoog tempo naar het park. Dat bleek niet slim, want de anderen
vonden een luw plekje waar iedereen kon zitten en daar werd toen maar de picknick gehouden.
Na enig tam-tam snapten ook  de extra-kilometer-lopers dit en keerden terug op hun schreden.
Een mild zonnetje verleidde enkelen tot een siësta, maar al gauw werd er weer actie verlangd.
De sportieve prestatie van het lopen over ruig terrein (tikkie overdreven)
werd afgerond met een steile trap naar boven. Poe,poe.
Maar wat hebben we genoten van het actief bezig zijn in nog pure natuur.
Ook de laatste avondmaaltijd bevatte weer 3 voorgerechten: luxe hoor.
De dank aan het 5-koppig team dat ons deze dagen volledig verzorgd heeft was dan ook zeer terecht.
Ook de organisatoren van deze 4 dagen, Mieke, Peter, Christine en Kees werden even in het zonnetje gezet en kregen –heel
toepasselijk- een fles super olijfolie uit de streek. Dank aan dit team dat mij, en velen met mij, 4 heerlijke dagen
heeft bezorgd.

Ria de Haan

Verslag van de  NCA Puzzelrit op 10 April 2018
De eerste deelnemers vertrokken om 10.30 uur. Daarna om de 10 minuten de andere deelnemers.
De vragen begonnen bij en op de stuwdam, daarna vertrokken we richting Hellin.
Onderweg kwamen we langs  een zand/graniet bedrijf met de nodige vragen,
waarna we verder reden richting Elche de la Sierra.
Het hele gebied was prachtig. We zagen zelfs reeën en steenbokken tegen de rotswanden klauteren.
Verder richting Ferez- Socovos, we zagen een paar grote borden
van de firma Dragados aan de kant van de weg staan die je in heel Europa wel tegen komt.
We reden over kleine riviertjes en droge rivierbeddingen, o.a .Rambla El Algarroba, Rambla El Acebucher en de
Rio Segura . Verder naar Ferez en Letur. Onderweg zagen we het teken van de bekende wandelweg  naar Santiago de
Compostella, een half rondje bestaande uit streepjes. Dit teken hebben we eerder met een dagtocht van de NCA
eerder gezien. In Letur hadden we weer een aantal vragen op een pleintje, en onder een poort door , genaamd Arco
de las moreras. Het weer was redelijk goed, geen regen maar wel een harde koude wind en  soms bewolkt.
Letur is een mooi oud plaatsje met pleintjes en kleine straatjes. Rond de kerk joeg de koude wind ons snel verder.
Heel bijzonder was een kleine Bar,, El Castillo,, We moesten een grote brede trap op om in het Barretje te komen.
Eenmaal binnen stond ons een geweldige verrassing te wachten, want achter een grote bruine deur was een heus
theatertje. Zelfs met balkonnetjes. Schitterend ! Wie had dat gedacht !
Een prachtige kerk , señora de asuncion, is in gotico/renacentista stijl gebouwd. De bouw werd  begonnen door de
kloosterorde , la orden de Santiago.
Jammer genoeg konden een aantal de kerk niet meer betreden omdat hij alweer op slot zat.
In de smalle straatjes dienden schotten voor de deuren om bij zware regenval  het water tegen te houden.
Na de lunchpauze vertrokken we richting Socovos waar we een mooie kerk en Castillo zagen. Op een groot bord
waren verschillende  afbeeldingen te zien. O.a. kasteel, kruik en zwaard, dit alles 2x.
Hiervandaan zagen we middeleeuwse kastelen onderweg naarGalasparra en uiteindelijk naar Embalse del Cenajo,
waar ons hotel lag. Dit stuk weg was minder dan 5 meter breed dus was het opletten geblazen  met grote
tegenliggers. Ook zagen we een paar grote velden waar jonge olijfboompjes geplant waren.
De hele puzzelrit was door een prachtig en ongerept natuurgebied, tot de mineraalfabriek,
die niet ver van het hotel lag.
Moe maar erg voldaan en een super team, kwamen wij als laatste binnen om 17.20 uur.
Bedankt Loes  en Chrisje voor de gezellige dagen en een goede samenwerking.

´s Avonds was de prijsuitreiking, toch wel spannend want voor mij was het de eerste keer.
De derde prijs was voor het team , Nico, Ingrid, Yvonne en Koen.
De tweede prijs ging naar…(niet te geloven.) het team van , Loes Chrisje en Ineke.
De eerste prijs voor de besten, team, Johan, Els Madeleine en Fred.
Allemaal van harte Gefeliciteerd.
Tot slot wil ik de organisatie bedanken voor hun inzet .
Er is heel veel werk verzet om deze dagen tot een succes  te maken. Mijn respect.